lördag 18 juni 2016

Trädgård, tvättstuga och lite nytt i köket.

Nu var det länge sedan sist igen, vilket beror på att vi varit lite bortresta och jobbat en hel del och därav inte så mycket renovering. Men lite har det hänt i alla fall så bered er på en bildbomb.

Först och främst så har det pysslats en del i trädgården. Bland annat så har jordhögen på baksidan blivit betydligt mindre..

  
Kanske ingen jätteskillnad men betydligt bättre ändå. I framtiden kommer det bli gräs en stengång och några pallkragar för plantering. Kommer nog bli riktigt mysig på bakgården tillslut.
Idag så sålde vi även brandtrappan på baksidan så äntligen blev vi av med den och dessutom fick lite extrapengar till renoveringskassan. 


Hej då trappan! Skönt att man slipper vara med när den ska sättas upp.

Det har även planterats i de nya rabatterna på framsidan. Jag och mamma åkte en helg till en plantskola utanför Norrköping där de hade ett riktigt stort urval av olika buskar, träd, blommor m.m. Eftersom jag inte kan så mycket om växter och heller inte hade någon aning om vad jag skulle ha i rabatterna förutom rosenbuskar så behövde jag såklart hjälp. Och hjälp det fick jag verkligen! Vi spenderade säkert minst 2 h där med att gå runt och kolla på olika alternativ till rabatterna samt få massor av information om växterna och vilka som skulle passa bra på våran framsida med läge och solmängd etc. Det blev som jag hade tänkt två rosenbuskar med rosa blommor som ska blomma hela sommaren enda in i augusti. De andra blommorna och buskarna kommer jag inte ihåg vad de hette, men fint kommer det nog bli när allt växer till sig och blommar. Hoppas att allt kommer att trivas i rabatterna. 


 Ena sidan.



Det kommer nog bli en maffig entre när allt växer till sig och vi gjort iordning dörren.

 Rosorna verkar trivas i alla fall. Ursäkta den dåliga bilden.



Tog mig även ann den mindre skötta grusgången. Vart en ganska stor skillnad ändå

      

                                                       Före                                                           Efter

Dessutom har jag planterat ett Magnoliaträd/buske som jag inte kunde låta bli att köpa då de hade ett uppvisningsexemplar på plantskolan som var så himla vackert! Det har nu planterats på långsidan mot Hemköp och jag hoppas verkligen att det kommer att trivas där.

Över till vad som hänt inomhus. I tvättstugan har luckorna kommit upp samt att de har fått handtag så nu är det så färdigt det kan bli för tillfället. Luckorna och handtagen passade bra in i den stilen vi hade tänkt oss så vi är riktigt nöjda med resultatet.







Sedan så har vi äntligen kommit igång med bygget av ramen till köksfronterna! Vi bestämde oss en kväll efter jobbet att nä nu tar vi tag i det här och kör och det gick betydligt snabbare än vad vi trodde att det skulle göra. Två kvällar tog det sedan var det mesta uppe. Allt går ju så mycket lättare med rätt verktyg måste faktiskt till och med jag erkänna, även om jag tycker att man kan lösa saker ändå utan att behöva köpa massor av nya. Där är vi dock inte riktigt överens Viktor och jag ;)

    
 Massproduktion i källaren. Många bitar blir det, men sen har vi ju ett ganska så stort kök också....

Den långa sidan har nu så gott som alla skåp fått sina ramar samt att de fått sina fötter. Här kommer bilder på hur långt vi kommit i nuläget.




Nu ska detta slipas, spacklas och slipas igen innan det är dags för tre omgångar målning med linoljefärg. Ja valet har landat på linoljefärg (jag fick ge mig tillslut) med kulören pärlgrön, om någon är nyfiken på kulören så googla Kvänum pärlgrön. Valet av linoljefärg föll på att det kommer se bättre ut samt att det är en färg som användes under den tidsperioden som vi försöker hålla lite samma stil som. 

Så skönt att komma någonstans på köket igen! Hoppas bara nu att vi lyckas göra luckorna och att det blir så bra som vi hoppats på.

Johanna & Viktor

  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar